• Buletin JELITASARA

    5 Jenis Hadiah Untuk Perempuan Yang Pasti Mereka Suka

    Hadiah Untuk Perempuan Mungkin korang ada kawan atau kekasih hati perempuan dan ingin bagi hadiah untuk birthday mereka nanti. Jadi disini kita akan kongsikan jenis hadiah untuk perempuan yang sesuai untuk mereka. Ianya akan memberi sedikit gambaran kepada anda senarai hadiah untuk perempuan. Mungkin anda sebagai seorang lelaki nak beri penghargaan kepada kaum wanita dengan memberi hadiah, tapi kurang idea nak bagi apa kepada mereka. Bila tiba hari yang istimewa seperti anniversary atau birthday dan korang bercadang untuk memberi hadiah sebagai penghargaan. Hadiah merupakan antara satu bentuk penghargaan kepada mereka. Siapa je yang tak suka kalau dapat hadiah, lagi-lagi daripada yang tersayang. Hadiah juga banyak jenis dan kerana itulah lelaki ni tiada…

  • Buletin JELITASARA

    5 PERKARA PERLU AMBIL TAHU SEBELUM RENTAS NEGERI

    5 PERKARA PERLU ANDA AMBIL TAHU SEBELUM RENTAS NEGERI Setelah Malaysia berjaya mencapai 90% penduduk dewasa yang telah mendapat vaksin dan kes harian vaksin telah menurun dari 5 angka kepada 4 angka, Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan bahawa rentas negeri telah boleh dilakukan bermula 11/10/2021 (Isnin). Oleh itu, ramai penduduk Malaysia mula merancang perjalanan mereka untuk pulang ke kampung halaman dan melancong setelah 9 bulan tidak boleh merentas negeri. Disebalik keterujaan untuk merentas negeri, pastikan anda terus mematuhi SOP yang telah ditetapkan kerajaan bagi mengekang penularan wabak Covid-19 yang lebih serius lagi. Anda juga perlu memastikan bahawa telah memeriksa kenderaan anda bagi memastikan kelancaran…

  • Buletin JELITASARA

    Kes Covid Hari Ini : Terus Meningkat Memberi Kesan Besar Kepada Masyarakat

    Kes Covid Hari Ini : Terus Meningkat Memberi Kesan Besar Kepada Masyarakat. Keadaan sekarang ni, boleh dikatakan hampir semua rakyat Malaysia mengalami pelbagai kesukaran disebabkan lonjakkan kes Covid-19 yang berterusan meningkat. Kes ini juga telah mencecah angka 18,000 dalam beberapa hari ini. Perlaksanaan PKP pula dipanjangkan hingga berbulan-bulan menjadikan ramai lebih tertekan dengan situasi ini. Malahan itu, hal ini juga memberi kesan yang besar kepada rakyat antaranya menjadi punca kebanyakkan mereka hilang sumber pendapatan dan terpaksa mengikat perut untuk meneruskan kelangsungan hidup. Walaupun kita dengar, pelbagai pihak yang mengambil inisiatif untuk membantu mereka yang memerlukan iaitu dengan kempen bantuan, tetapi masih ramai lagi masyarakat yang tidak menerima bantuan tersebut. Oleh…

  • Buletin JELITASARA

    AMARAN ! TUKAR CARA PEMAKAIAN FACE MASK KALAU TAK NAK DIJANGKITI COVID-19 !

    AMARAN Ramai yang tidak ambil berat tentang pemakaian face mask ! Situasi sekarang ni, bukan harapkan kerajaan keluarkan kompaunbaru kita nak mula pakai face mask tapi kita sendiri yg perlu ada rasa tanggungjawab untuk lindungi diri kita dan orang sekeliling. Selain penjarakan dan kekerapan penggunaan sanitizer, memang kita semua WAJIB untuk pakai pelitup muka atau senang kata face mask sepanjang berada di tempat awam dan dalam pejabat. Selagi tidak ada perasaan tanggungjawab dalam diri setiap orang, mustahil kita dapat putuskan rantaian Covid19. Saranan kerajaan yang terkini dalam pemakaian pelitup muka atau face mask iaitu dengan cara “Double”kan face mask. Maksudnya bukan dengan hanya memakai face mask medikal tapi ditambah dengan…

  • Buletin JELITASARA

    6 Amalan Rasullulah pada 10 Malam Terakhir Ramadhan – Lailatul Qadr

    6 Amalan Rasullulah pada 10 Malam Terakhir Ramadan-Lailatul Qadr Assalamualaikum, sekali lagi kita diberi peluang untuk menyambut Ramadhan pada tahun ini, alhamdullilah. Tapi selalunya bulan ni lah yang paling sibuk dengan persiapan Raya nak cari baju Raya, tudung raya, kuih raya dan bermacam-macam lagi benda untuk Raya. Sayang sangat untuk orang yang sia-siakan Ramadhan dengan mengejar ketibaan Raya sahaja. Banyak sangat amal ibadah yang boleh kita lakukan sepanjang Ramadhan. Terutama sekali 10 malam terkahir Ramadhan yang memang digalakkan untuk memperbanyakkan amal ibadah. Tafsir Surah Al-Qadr Firman Allah SWT: (۲)إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ Maksudnya: “Sesungguhnya kami telah menurunkannya (al-Quran)…

  • Buletin JELITASARA,  Dari Meja Admin JELITASARA

    TIPS KEKAL CERGAS DAN AKTIF SEMASA BERPUASA-MARHABAN YA RAMADHAN

    TIPS KEKAL CERGAS DAN AKTIF SEMASA BERPUASA-MARHABAN YA RAMADHAN Bulan Ramadan sememangnya menjadi sebuah bulan yang amat bermakna kepada semua umat Islam seluruh dunia. Umat Islam berlumba-lumba untuk mengumpul pahala dan melakukan amal ibadat di samping beribadah dalam keadaan menahan lapar dan dahaga. Bulan Ramadan juga sangat mulia kerana Allah menganugerahkan malam Lailatul Qadar yang menjadi rebutan ramai Umat Islam di muka bumi ini. Sesungguhnya malam Lailatul Qadar lebih baik dari seribu bulan yang mana Allah SWT akan melipat gandakan setiap amalan yang dilakukan pada malam tersebut. Berdasarkan firman Allah SWT: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) pada Malam al-Qadar, Dan adakah engkau mengetahui akan kebesaran Malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar…

  • Buletin JELITASARA,  Tudung Online Terkini

    Cara Pemilihan Penutup Muka Yang Betul

    Masih ramai lagi orang awam yang tidak mengambil endah tentang kepentingan memakai penutup muka walaupun kerajaan telah menyarankan dan mewajibkan pemakaian penutup muka bermula 1 Ogos 2020, tapi masih ada yang mengambil remeh tentang kepentingan penutup muka. Walaupun kita telah berjaya melalui fasa pertama daripada penularan Covid-19, tapi tidak memberi maksud kita sudah bebas sepenuhnya daripada wabak tersebut dan kemungkinan besar kita akan menghadapi gelombang ke-2 sekiranya masyarakat masih lagi tidak sedar dan mengambil berat tentang wabak ini. Tapi bagi yang memakai penutup muka, persoalannya yang timbul, adakah penutup muka yang biasa dipakai dapat mengelak daripada virus Covid 19?Seperti kita ketahui, kesemua jenis virus tersebut sangat kecil dan boleh melepasi…

  • Buletin JELITASARA,  Tudung Online Terkini

    AIDILADHA 2021 SEMAKIN MERIAH – BEBAS COVID-19

    Tahun ni dan tahun lepas antara tahun yang sangat mencabar buat semua orang, ada yang tidak dapat berjumpa keluarga, ada yang diberhentikan kerja, ada yang hilang ahli keluarga dan sebagainya. Semua ini satu ujian besar daripada Allah SWT bukan hanya di negara kita sahaja tetapi seluruh dunia. Setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya, kita yakin dengan janji Allah pasti ada kebahagian selepas ini. Sesungguhnya Allah menjadikan sesuatu sebagai ujian untuk menilai keimanan seseorang itu terhadapNya. Firman Allah didalam Surah Al-Anbiya’ ayat yang ke 35, ertinya; “Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan dan kepada kamilah kamu semua akan dikembalikan. ” Penularan wabak Covid-19 pada tahun ini…

  • Buletin JELITASARA

    HIKMAH RAMADHAN TAHUN INI DAN SIAPAKAH GOLONGAN YANG RUGI SETIAP KALI BERTEMU RAMADHAN ?

    “Dan kami tidak membebani seseorang melainkan menurut kemampuannya dan pada kami ada suatu catatan yang menuturkan dengan sebenarnya dan mereka tidak dizalimi” (QS. Al-Mukminun: 62) Jelas didalam Firman Allah tersebut bahawa setiap ujian yang Allah berikan kepada kita bukanlah untuk menzalimi diri kita, tetapi Allah ingin meningkatkan keimanan dan ketaqwaan hambanya kepadanya. Seperti satu dunia merasai saat sekarang, kita dilanda satu musibah yang sangat hebat iaitu penularan wabak Covid19 di seluruh dunia yang mana telah meragut berjuta nyawa. Sebenarnya Allah ingin memberi peringatan kepada kita bahawa, Allah jua lah yang berkuasa diatas sesuatu perkara itu, Allah yang mendatangkan wabak tersebut dan Allah juga yang boleh menghapuskannya. Tetapi Allah telah menegaskan…

  • Buletin JELITASARA

    Perintah Kawalan Pergerakan Covid 19 – Adakah Perlu ?

    Apabila Covid-19 merebak di seluruh dunia dan kini merebak di negra tercinta kita Malaysia, kerajaan telah mengenakan kuarantin dan kawalan pergerakan yang mana belum pernah terjadi sebelumnya. Kini negara kita Malaysia telah berusaha menutup seluruh bandar raya agar wabak corona virus tidak merebak.  Kuarantin dan kawalan pergerakan seringkali merupakan tindak balas pertama terhadap penyakit berjangkit baru. Dalam amalan kesihatan awam, “kuarantin” merujuk kepada pemisahan orang (atau komuniti) yang telah terdedah kepada penyakit berjangkit. “Pengasingan,” sebaliknya, berlaku untuk pemisahan orang yang diketahui dijangkiti. Walau bagaimanapun, dalam undang-undang kita, “kuarantin” sering merujuk kepada kedua-dua jenis campur tangan, serta menghadkan perjalanan. Pengasingan dan kuarantin boleh secara sukarela atau dikenakan oleh undang-undang. Walau bagaimanapun, masih ramai masyarakat yang…