• Tudung Online Terkini

    VARIAN DELTA – Langkah paling selamat menggunakan Face mask untuk elak daripada dijangkiti.

    Pelitup muka menjadi salah satu benda wajib yang perlu kita bawa jika hendak ke mana-mana walaupun hanya pergi ke kawasan berdekatan sahaja. Pemakaian pelitup muka penting untuk mengelakkan berlakunya penyebaran virus. Seperti kita semua ketahui, Negara kita sekarang telah di dominankan oleh satu varian baharu iaitu varian delta yang mana kesannya lebih dasyat berbanding varian sebelumnya. Jadi dengan pemakaian Face mask yang sebetulnya merupakan salah satu langkah pencegahan untuk mengelakkan diri dari terkena virus tersebut, tetapi SOP yang lain juga perlu dipatuhi. Terdapat beberapa jenis pelitup muka yang berada dipasaran dan keberkesannya berbeza mengikut material yang digunakan. Antaranya ialah pelitup muka pembedahan, ia melindungi hidung dan mulut daripada zarah-zarah yang…

  • Buletin JELITASARA

    Kes Covid Hari Ini : Terus Meningkat Memberi Kesan Besar Kepada Masyarakat

    Kes Covid Hari Ini : Terus Meningkat Memberi Kesan Besar Kepada Masyarakat. Keadaan sekarang ni, boleh dikatakan hampir semua rakyat Malaysia mengalami pelbagai kesukaran disebabkan lonjakkan kes Covid-19 yang berterusan meningkat. Kes ini juga telah mencecah angka 18,000 dalam beberapa hari ini. Perlaksanaan PKP pula dipanjangkan hingga berbulan-bulan menjadikan ramai lebih tertekan dengan situasi ini. Malahan itu, hal ini juga memberi kesan yang besar kepada rakyat antaranya menjadi punca kebanyakkan mereka hilang sumber pendapatan dan terpaksa mengikat perut untuk meneruskan kelangsungan hidup. Walaupun kita dengar, pelbagai pihak yang mengambil inisiatif untuk membantu mereka yang memerlukan iaitu dengan kempen bantuan, tetapi masih ramai lagi masyarakat yang tidak menerima bantuan tersebut. Oleh…

  • Tudung Online Terkini

    Hari Raya Aidiladha 2021 – Adakah Raya Aidiladha Kali Ini Sama dengan Tahun Lepas?

    Hari Raya Aidiladha 2021 – Adakah Raya Aidiladha Kali Ini Sama dengan Tahun Lepas? Hari Raya Aidiladha 2021 semakin dekat tapi kita masih lagi perlu berkorban untuk pulang ke kampung, beraya beramai-ramai seperti tahun lepas. Kes Covid masih lagi tidak surut walaupun pelbagai sekatan pergerakan dilakukan oleh kerajaan untuk memutuskan rantaian Covid 19. Mungkin kita tidak boleh menyambut Hari Raya Aidiladha 2021 seperti dulu lagi tapi kita tetap boleh meraikan hari kebesaran umat islam di seluruh dunia.Kenapa Hari Raya Aidiladha atau Hari Raya Korban ni merupakan hari yang penting dalam sejarah Islam? Setiap orang islam perlu tahu sejarah Hari Raya Korban, dan ibubapa perlu menerapkan pada anak-anak dari kecil lagi tentang…

  • Buletin JELITASARA

    AMARAN ! TUKAR CARA PEMAKAIAN FACE MASK KALAU TAK NAK DIJANGKITI COVID-19 !

    AMARAN Ramai yang tidak ambil berat tentang pemakaian face mask ! Situasi sekarang ni, bukan harapkan kerajaan keluarkan kompaunbaru kita nak mula pakai face mask tapi kita sendiri yg perlu ada rasa tanggungjawab untuk lindungi diri kita dan orang sekeliling. Selain penjarakan dan kekerapan penggunaan sanitizer, memang kita semua WAJIB untuk pakai pelitup muka atau senang kata face mask sepanjang berada di tempat awam dan dalam pejabat. Selagi tidak ada perasaan tanggungjawab dalam diri setiap orang, mustahil kita dapat putuskan rantaian Covid19. Saranan kerajaan yang terkini dalam pemakaian pelitup muka atau face mask iaitu dengan cara “Double”kan face mask. Maksudnya bukan dengan hanya memakai face mask medikal tapi ditambah dengan…

  • Buletin JELITASARA

    6 Amalan Rasullulah pada 10 Malam Terakhir Ramadhan – Lailatul Qadr

    6 Amalan Rasullulah pada 10 Malam Terakhir Ramadan-Lailatul Qadr Assalamualaikum, sekali lagi kita diberi peluang untuk menyambut Ramadhan pada tahun ini, alhamdullilah. Tapi selalunya bulan ni lah yang paling sibuk dengan persiapan Raya nak cari baju Raya, tudung raya, kuih raya dan bermacam-macam lagi benda untuk Raya. Sayang sangat untuk orang yang sia-siakan Ramadhan dengan mengejar ketibaan Raya sahaja. Banyak sangat amal ibadah yang boleh kita lakukan sepanjang Ramadhan. Terutama sekali 10 malam terkahir Ramadhan yang memang digalakkan untuk memperbanyakkan amal ibadah. Tafsir Surah Al-Qadr Firman Allah SWT: (۲)إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ Maksudnya: “Sesungguhnya kami telah menurunkannya (al-Quran)…

  • Buletin JELITASARA,  Dari Meja Admin JELITASARA

    TIPS KEKAL CERGAS DAN AKTIF SEMASA BERPUASA-MARHABAN YA RAMADHAN

    TIPS KEKAL CERGAS DAN AKTIF SEMASA BERPUASA-MARHABAN YA RAMADHAN Bulan Ramadan sememangnya menjadi sebuah bulan yang amat bermakna kepada semua umat Islam seluruh dunia. Umat Islam berlumba-lumba untuk mengumpul pahala dan melakukan amal ibadat di samping beribadah dalam keadaan menahan lapar dan dahaga. Bulan Ramadan juga sangat mulia kerana Allah menganugerahkan malam Lailatul Qadar yang menjadi rebutan ramai Umat Islam di muka bumi ini. Sesungguhnya malam Lailatul Qadar lebih baik dari seribu bulan yang mana Allah SWT akan melipat gandakan setiap amalan yang dilakukan pada malam tersebut. Berdasarkan firman Allah SWT: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) pada Malam al-Qadar, Dan adakah engkau mengetahui akan kebesaran Malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar…

  • Tudung Online Terkini

    Trend Tudung Raya 2021 Paling Stylo

    Trend Tudung Raya 2021 Paling Stylo Bulan bersilih ganti, InsyaAllah umat Islam akan menyambut kedatangan Syawal pada tanggal 13 Mei tahun ini dan semestinya membuatkan Raya 2021 berbeza daripada tahun sebelumnya. Kaum wanita pastinya tak menang tangan untuk membuat persiapan bagi menyambut  kedatangan bulan Ramadan dan juga Syawal pada setiap tahun lagi-lagi raya 2021 ni. Tidak kira persiapan dari segi juadah berbuka ataupun persalinan untuk hari raya nanti, pasti-nya segala persiapan mesti dilakukan dengan teliti. Antara yang menjadi igauan bagi setiap kaum wanita tidak kira di Malaysia mahupun di luar negara ialah tudung. Tudung pastinya menjadi salah satu item penting untuk digayakan pada hari raya nanti. Pada entri kali ini,…

  • Tudung Online Terkini

    Baju Raya 2021 bertukar trend daripada Raya sebelum ni

    Trend Baju Raya 2021 menjadi topik hangat tahun ni Bagaimana persiapan baju raya 2021 semua ? Ada yang sudah menempah baju raya ? Kemungkinan raya tahun 2021 ini akan berbeza dari tahun lepas kerana mungkin kita dapat beraya dikampung semula untuk raya 2021 kali ni.Tak kisahlah Raya di kampung ataupun di perantauan, Apa-apa pun baju raya tetap kena ada. Tak salah untuk kita memakai pakaian baru. Imam Syafie pernah berkata: “Aku lebih menyukai seseorang memakai pakaian terbaik yang dimilikinya pada hari-hari raya, iaitu pada hari Jumaat, dua hari raya (Aidiladha dan Aidilfitri) dan tempat diadakan majlis (seperti majlis perkahwinan). Dia hendaklah memakai baju yang bersih dan memakai wangi-wangian.”  Boleh dikatakan setiap…

  • Tudung Online Terkini

    Transisi Paradigma Kepenggunaan Norma Baharu

    Transisi Paradigma Kepenggunaan Norma Baharu Siapa sangka kehadiran  pandemik Covid 19 telah  merubah keseluruhan landskap kehidupan manusia. Seluruh masyarakat dunia hari ini khususnya di Malaysia terpaksa menjalani kehidupan yang amat berbeza apabila masing-masing terpaksa duduk di rumah ekoran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP),  PKPB (Bersyarat) dan PKPD (Diperketatkan) sejak Mac lalu. Perubahan yang dikenali sebagai normal baharu atau ‘new normal’ ini bukan sahaja merangkumi  aspek sosial, cara  hidup dan politik tetapi  merubah struktur ekonomi keseluruhannya membabitkan transisi paradigma kepenggunaan. Jika sebelum ini ekonomi digital sama ada, e-dagang, pembayaran tanpa tunai dan  penghantaran ke rumah sudah mula berlaku namun kehadiran Covid 19 telah merubah hampir 100 peratus  corak dunia pembelian. Apabila kerajaan…

  • Tudung Online Terkini

    X50 Proton Price Malaysia 2020

    Hari ini, Selasa bersamaan 27 Oktober 2020 ialah detik bersejarah bagi pengeluar kereta nasional Malaysia iaitu Proton kerana telah melancarkan SUV keluaran terbaharu mereka iaitu Proton X50. Waktu pelancaran juga cukup ironi iaitu pada pukul 10.50 pagi waktu Malaysia sebagai simbolik angka jam ke-10 dalam Bahasa Romawi iaitu X dan minit ke-50 merujuk kepada model X50. Sambutan SUV terbaharu Proton ini cukup mengalakkan. Mana tidaknya, tempahan SUV ini telah bermula sejak 19 September 2020 (Sabtu) dengan bayaran tempahan sebanyak RM500 dan 2 minggu kemudian, Proton dikatakan telah mendapat tempahan sebanyak 20,000 unit. Ini merupakan sambutan yang amat tidak disangka-sangka oleh Proton dan sangat mengejutkan CEO Proton, Dr Li Chunrong tetapi…